* Trh by měl letos zhruba stagnovat, oživení ke konci roku
* V roce 2009 registrace hlavní skupiny aut ubraly 11,1 pct
PRAHA, 7.ledna (Reuters) - Český trh s automobily loni spadl o 11,1 procenta, když domácnosti i podniky odkládaly nákupy v obavách z hospodářské krize. Letos by se ale poptávka mohla stabilizovat a ke konci roku znovu přišlápnout plyn, uvedla ve čtvrtek oborová asociace.
Sdružení dovozců automobilů (SDA) oznámilo, že počet poprvé registrovaných osobních aut a lehkých užitkových vozů (LUV) na českém trhu loni klesl na 181.086. Jde o nejhorší výsledek od roku 2006, přičemž ještě v roce 2008 trh přidal 4,7 procenta.
Registrace v kategorii osobních automobilů meziročně stouply o 12,5 procenta na 161.659, když od dubna již podnikatelé kvůli odpočtu daně z přidané hodnoty nemuseli přihlašovat své vozy jako LUV. Nová úprava zavedla odpočet DPH u všech aut.
Naopak registrace LUV - zahrnující malé dodávky a upravené, daňově zvýhodněné osobní vozy pro podnikatele - spadly o 67,6 procenta na 19.427.
Představitelé SDA uvedli, že za letošní rok očekávají zhruba stagnaci trhu a oživení na předkrizové hodnoty by mohlo přijít ke konci roku s tím, jak se ekonomika dostane do lepší kondice.
"Trh v roce 2010 bude plus minus na úrovni roku 2009," řekl na tiskové konferenci předseda SDA Vít Pěkný.
Ještě během roku však bude prodeje brzdit rostoucí nezaměstnanost, jež podle analytiků ještě nedosáhla vrcholu a doléhá na spotřebitelskou poptávku.
"Abychom se dostali na čísla před recesí, to znamená konec roku 2007, začátek 2008, tak první zlepšení lze očekávat koncem roku," dodal tajemník SDA Pavel Tunkl.
Výroba automobilů v Česku nicméně loni stoupla o 3 procenta na rekordních 970.000 kusů, když odbyt podpořily dotace na nákup nových vozů na klíčových exportních trzích, zejména v Německu.
Český parlament šrotovné sice schválil, nicméně překlenovací vláda Jana Fischera chce rozhodnutí o jeho zavedení přenechat kabinetu, jenž vzejde z květnových voleb.
Škoda Auto, největší český výrobce ze skupiny Volkswagen <VOWG.DE>, ve středu sdělila, že její prodeje v Česku loni klesly o 2,6 procenta na 56.504 vozidel. Zpomalila tak méně než většina konkurentů a zvedla tržní podíl na 31,2 procenta ze 28,5 procenta v roce 2008. [
]Další pozice na trhu si udržují značky Ford <F.N> a Volkswagen.
(Reportér: Robert Müller; Autor: Jan Korselt)