* Růst výroby auto průmyslu letos zpomalí na 4 procenta
* SAP očekává propuštění až 3000 lidí ze 130.000
* TPCA zvýší kapacitu o 20.000 na 340.000 vozů v roce 2009
* Subdodavatelé hlásí pokles objednávek až o 40 procent
Martin Dokoupil
PRAHA, 10.října (Reuters) - Automobilový průmysl, motor českého ekonomického růstu, čeká propouštění a zpomalení růstu výroby, když zejména dodavatelé trpí globální ekonomickou krizí, uvedli v pátek představitelé sektoru.
Někteří, jako automobilka TPCA, však jedou proti proudu, když zájem o jejich malé a úsporné vozy v Evropě roste.
TPCA totiž v pátek oznámila, že plánuje příští rok zvýšit kapacitu linek o 20.000 na 340.000 automobilů i přes propad na trhu, který letos seřízne růst sektoru v Česku na polovinu a bude stát práci možná až 3000 lidí.
Krok TPCA, společného podniku japonské Toyoty Motor <7203.T> a francouzské PSA Peugeot Citroën <PEUP.PA>, tak kontrastuje s plány ostatních evropských výrobců, kteří ohlásili snížení výroby a propouštění kvůli slábnoucí poptávce v Evropě.
"Celý auto průmysl zažívá ochlazení. Protože segment minivozů v Evropě roste... zvyšujeme kapacitu," řekl Jiří Černý, viceprezident TPCA pro výrobu.
Třetí největší český exportér postupně zvyšoval produkci svých modelů Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 na 308.478 loni od startu výroby v roce 2005.
Firma, která loni dosáhla tržeb přes 50 miliard korun, nyní očekává, že letos naplní svou současnou kapacitu 320.000 vozů a vyrobí ještě více příští rok, když by se měly její inovované linky v červnu naplno rozjet.
Škoda Auto, největší česká firma podle tržeb a patřící do koncernu Volkswagen <VOWG.DE>, plánuje zastavit koncem října na týden své linky kvůli výraznému poklesu poptávky na trzích.
Další továrna Volkswagenu, která na Slovensku vyrábí luxusní vozy SUV jako Audi Q7 nebo Porsche Cayenne, také zvažuje snížení výroby.
RŮST SLÁBNE
Česká ekonomika je vysoce závislá na autoprůmyslu, jehož podíl na vývozech dosahuje 21 procent a jenž zaměstnává asi 130.000 lidí.
Dosud byla poměrně izolovaná od globálních finančních problémů, ale jak vláda tak centrální banka již snížily výhledy růstu pro příští rok.
Svaz automobilového průmyslu (SAP) v pátek snížil svůj odhad letošního růstu výroby osobních a lehkých užitkových vozů na 4 procenta z původních 8 procent, neboli na 969.017 vozů z původních 1.003.017.
"Situace je vážná, ale nikoli tragická," řekl na tiskové konferenci Martin Jahn, šéf Volkswagenu v Rusku a předseda SAP. "Bylo by ale naivní očekávat, že situace se zlepší dříve než příští rok."
Výroba sektoru by měla růst i příští rok, a to hlavně kvůli jihokorejské automobilce Hyundai Motor <005380.KS>, která příští měsíc plánuje spustit svou novou továrnu s plánovanou kapacitou 300.000 vozů ročně.
DODAVATELÉ TRPÍ
SAP, který má 160 členů, rovněž uvedl, že hlavně subdodavatelské firmy budou muset propustit do konce roku až 3000 lidí.
"Někteří výrobci snižují objednávky až o 40 procent. My budeme mít průměrný pokles tržeb o 12 až 15 procent," řekl Pavel Juříček, generální ředitel Brano Group, která vyrábí kokpitové a dveřní systémy pro značky jako je Volvo.
Volvo, které patří americkému Fordu <F.N>, tento týden oznámilo plán seříznout 6000 pracovních míst kvůli špatné situaci na trzích.
Rozšíření kapacity v kolínské továrně TPCA si vyžádá téměř 150 milionů korun a navýšení počtu zaměstnanců o 100 ze současných více než 3500.
I když TPCA dosud nepocítila žádné problémy s obstaráváním finančních zdrojů, Juříček řekl, že banky již začaly být opatrnější s poskytováním úvěrů českým podnikům.
"Není to stejná situace jako v Británii. Spíš jsou banky opatrnější, stáhly se a sledují situaci," řekl Juříček, z jehož firmy do konce roku odejde 200 lidí z asi 2500.
(Editovala: Petra Vodstrčilová)