(přidává další komentář)
PRAHA, 16.března (Reuters) - Maloobchodní tržby počítané bez sezonního očištění v lednu meziročně vzrostly o 6,8 procenta po snížení o 0,2 procenta v prosinci, oznámil ve středu Český statistický úřad (ČSÚ).
ZVEŘEJNĚNÉ ÚDAJE ČSÚ MALOOBCHODNÍ TRŽBY 01/11 12/10 01/10 01-12/10 meziroční změna v pct +6,8 -0,2 -5,2 +1,0
PRO TABULKU KLIKNĚTE NA [
]OČEKÁVÁNÍ TRHU
Analytici oslovení Reuters očekávali růst maloobchodních tržeb o 2,5 procenta <CZ/ECON04>.
Souhrn předpovědí na české makroekonomické ukazatele najdete na <CZ/ECON15>.
NEPŘEHLÉDNĚTE * Meziroční růst maloobchodních tržeb bez sezonního očištění ovlivnil zejména vývoj motoristického segmentu, nepotravinářského zboží a o jeden den vyšší počet pracovních dní. * Po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby včetně motoristického segmentu meziměsíčně reálně zvýšily o 4,8 procenta. * Po očištění o rozdílný počet pracovních dní stouply tržby meziročně o 5,1 procenta. * V podrobnějším členění vykázaly meziročně bez očištění růst zejména prodeje motorových vozidel s příspěvkem 4,2 procentního bodu, nepotravinářské zboží (2,6 procentního bodu) a mírně i prodej potravin (0,4 procentního bodu).
KOMENTÁŘE
PETR DUFEK, ŠÉF ODBORU MAKROEKONOMICKÝCH ANALÝZ, ČSOB
"Rychlý růst není až takovým překvapením, protože jej indikovaly výsledky prodejů aut, vyšší počet pracovních dní i nízký srovnávací základ z loňského roku."
"Obchod tedy táhnou auta, kam se ovšem započítávají i prodeje firemním zákazníkům, proto nemůžeme hovořit o prudkém vzestupu spotřeby domácností. Bez aut a pohonných hmot se tržby totiž zvýšily jen o 4,5 procenta."
"Spotřebitele nalákali do obchodů především povánoční slevy, což je vidět u nákupů elektroniky, vybavení domácností, oblečení a zboží pro rekreaci. Žně měly především internetové a zásilkové obchody, které se právě na tyto prodeje orientují."
"I když je první letošní výsledek obchodů velmi silný, nedá se očekávat, že ve stejném znamení budou i čísla z dalších měsíců. Finanční situace domácností se totiž letos nijak výrazně zlepšovat nebude, a tak ani ochota utrácet výrazněji neporoste."
"Měsíční výsledky obchodu tak budou i nadále ve vleku nákupu firemních aut a srovnávacích základů z loňského roku. Domácí poptávka zůstane i nadále utlumená, a proto zde nehrozí ani poptávkové inflační tlaky."
"ČNB tak nemusí se zvyšováním úrokových sazeb nijak moc pospíchat. Inflace roste jen díky nákladovým tlakům přicházejícím ze zahraničních trhů, na které česká měnová politika nemá v podstatě žádný vliv."
DAVID MAREK, HLAVNÍ EKONOM, PATRIA FINANCE
"Maloobchod překvapil příznivě, ukazuje se, že je na začátku letošního roku poptávka v lepší kondici. Pomohly tomu výrazně prodeje automobilů, které jsou volatilní a které dokáží výrazně zahýbat statistikou maloobchodu, nicméně i tak je ten výsledek pozitivní."
"Myslím si, že tohle hraje do karet jestřábům v bankovní radě, kteří mohou tato data využít k argumentaci, že je potřeba se obávat poptávkových inflačních tlaků nebo sekundárních dopadů nabídkových šoků v cenách komodit."
"Po těch předchozích datech, která spíše mírnila očekávání rychlého zvyšování úrokových sazeb, působí tato data přesně opačně."
"Tento faktor by sám o sobě mohl podpořit korunu, ale myslím, že zůstává hluboko ve stínu událostí na finančních trzích."
ODKAZY
Podrobná zpráva o vývoji maloobchodu je dostupná na internetových stránkách ČSÚ na adrese www.czso.cz
(Autor: Roman Gazdík; Editoval: Jan Schmidt)