(přidává komentáře ekonomů, souvislosti)
BERLÍN, 1.července (Reuters) - Německé maloobchodní tržby v květnu meziměsíčně nečekaně stouply třetí měsíc v řadě, a sice o 0,4 procenta, když nízká inflace zatím povzbuzuje spotřebitele k útratám navzdory hrozbě ztráty zaměstnání.
Meziročně tržby na reálném základě spadly o 2,9 procenta, což představuje pokles pátý měsíc v řadě, ukázaly ve středu údaje Spolkového statistického úřadu. Srovnání je však do jisté míry zkreslené, neboť květen 2009 měl o jeden prodejní den méně než loni.
"Toto jsou dobrá čísla," řekl Jürgen Michels, ekonom Citigroup v Londýně. "Vypadá to, že spotřeba je v této recesi docela silná. Jasný sestup inflace pomáhá, protože podporuje kupní sílu."
Ekonomové oslovení Reuters čekali meziměsíční snížení sezónně očištěného ukazatele o 0,1 procenta a meziroční pokles o 1,1 procenta.
Čísla zveřejněná minulý týden ukázala, že spotřebitelské ceny v Německu v červnu meziročně vzrostly o pouhou 0,1 procenta po květnové stagnaci [
].Šetrné Němce podnítilo k nákupům právě zpomalení inflace a také odolnost pracovního trhu způsobená krátkodobými vládními pobídkami, které mají bezprostředně odvrátit masové propouštění. Ekonomice se tak dostalo skromné pomoci v době, kdy se výrobci tvrdě potýkají s hospodářským poklesem.
V prvním čtvrtletí 2009 hrubý domácí produkt v největší evropské ekonomice spadl o 3,8 procenta. K tomu však z velké části přispěl ostrý pokles vývozu a kapitálových investic. Soukromá spotřeba naopak přispěla kladně.
Nezaměstnanost však ve druhé polovině roku zřejmě ještě vzroste, řekla Ulrike Kastensová, ekonomka firmy Sal.Oppenheim, a Německo tak podle ní "žije na dluh".
"Recese ještě nezasáhla pracovní trh," řekla. "Spotřeba zůstane přes léto stabilní, ale do podzimu se bude muset mnoho firem rozhodnout, zda si chtějí podržet zaměstnance na zkrácený pracovní úvazek, nebo je propustit."
Přestože maloobchodní tržby jsou dosud poměrně stabilní, ekonomický pokles už nyní přispívá k otřesům v tomto sektoru.
Arcandor <AROG.DE>, jedna z největších maloobchodních firem v Německu, v červnu vstoupila do konkurzního řízení poté, co vláda zamítla několik žádostí o státní pomoc [
].Konkurenční skupina Metro <MEOG.DE> doufá, že získá kolem 60 jejích obchodních domů Karstadt a spojí je s vlastními obchody Kaufhof, aby tak vytvořila nový řetězec "German Department Store".
(Reportér: Noah Barkin; Přeložila: Diana Simerská)