Jason Hovet
LONDÝN, 4.července (Reuters) - Mediální společnost Central European Media Enterprises (CME) <CETV.O> <
> očekává, že se výnosy z Ukrajiny během následujících tří let zdvojnásobí na 300 milionů dolarů s tím, jak firma zvýšila podíl v tamní televizní stanici 1+1, uvedl generální ředitel CME.Ukrajina je pro CME největším trhem mezi středoevropskými a východoevropskými zeměmi, kde působí. V loňském roce však přispěla do výnosů celé skupiny pouze 15 procenty.
Generální ředitel CME Michael Garin v rozhovoru pro Reuters řekl, že ukrajinský reklamní trh by mohl vzrůst na miliardu dolarů ze 400 milionů a výnosy CME by za tímto tempem neměly zaostávat.
Zopakoval také celoroční finanční výhled mediální skupiny.
"Ukrajina bude nejrychleji rostoucím trhem a v příštích letech i nejdůležitějším trhem z pohledu příspěvku do výsledků CME," řekl Garin.
"Pokud tam budeme mít třetinu výnosů, což není nerealistický předpoklad, bylo by to 300 milionů dolarů," řekl. "Určitě očekáváme, že do tří let budeme mít alespoň třetinu trhu, což je historický výkon."
Minulý týden CME získala za 219,6 milionu dolarů 30 procent ukrajinského kanálu Studio 1+1, a navýšila tak svůj celkový podíl na 90 procent. Na zbývajících 10 procent drží opci.
Výnosy Studia 1+1 loni vzrostly o 30 procent na 125,3 milionu dolarů.
CME, která provozuje televizní stanice v Česku a na Slovensku, v Chorvatsku, Slovinsku a Rumunsku, v roce 2007 vykázala meziroční růst segmentových výnosů o 39 procent na celkových 840 milionů dolarů.
Segmentové výnosy zahrnují kombinované výsledky jednotlivých stanic v České republice, Rumunsku, na Slovensku, ve Slovinsku a na Ukrajině.
Největší podíl na výsledku měl český trh s výnosy ve výši 279,2 milionu dolarů, následovaný Rumunskem s 215 miliony.
Akcie CME, kotované na burzách v New Yorku a Praze, od začátku roku klesly celkem o 36,6 procenta. V pátek ve 14:20 se obchodovaly o 1,44 procenta výš na 1335 korunách.
VÍCE VLASTNÍ TVORBY
Na Ukrajině, kde sice žije 46,4 milionu obyvatel, ale výdaje na reklamu v přepočtu na obyvatele jsou nejnižší mezi šesti zeměmi, kde CME působí, klesl zisk EBITDA na 27,5 milionu dolarů z 30 milionů v roce 2007. Na výsledku se projevily náklady na nákup pořadů.
"Ambicí CME v příštích několika letech je zvednout podíl vlastních pořadů v hlavním vysílacím čase z 20 procent na 70, což je průměr v dalších zemích," řekl Garin.
Generální ředitel dodal, že 70 milionů dolarů, jež firma nyní na Ukrajině vynakládá, může být lépe využito a není třeba tuto částku navyšovat.
CME, již ovládá Ronald Lauder, v posledních letech rychle rostla za přispění expanze na regionálních trzích, kde se silný ekonomický růst a stoupající spotřebitelská poptávka promítly do nárůstu výdajů na televizní reklamu.
Skupina nevyloučila ani další expanzi včetně vstupu na rozsáhlé trhy v Rusku a Turecku.
CME očekává v letošním roce skupinové tržby 1,1 miliardy dolarů a nárůst segmentového EBITDA o 33 procent na 425 milionů dolarů.
Garin u těchto cílů nevidí posun ani nahoru ani dolů. "Své cíle jsme vždy splnili," řekl. CME také uvedla, že tržby by se měly během pěti let zdvojnásobit.
(Přeložili: Robert Müller a Jan Schmidt)