CHICAGO, 26.května (Reuters) - Ačkoli sotva končí květen, prudký růst cen ropy a benzinu nutí maloobchodníky, aby již nyní počítali s nepříliš veselou vánoční sezonou a začali uvažovat, co pro klíčové období roku objednávat.
Studie firmy WSL Strategic Retail zabývající se poradenstvím v maloobchodu ukázala, že 60 procent amerických spotřebitelů souhlasí s výrokem: "Ceny paliv neovlivním, takže si dávám pozor, co utratím za menší věci."
Firma provedla průzkum v listopadu, kdy stál galon benzinu v průměru kolem 3,11 dolaru a ropa vyšla zhruba na 94 dolarů za barel <CLc1>.
Dnes Američané zaplatí 3,79 dolaru za galon benzinu a ropa se pohybuje kolem 132 dolarů za barel.
"Tehdy jsme si mysleli, že je to zlé. To jsme ovšem netušili, jak zlé to může být," řekla presidentka WSL Candace Corlettová.
Zatímco se mnozí spotřebitelé těší na léto, až konečně na chvíli vypnou, maloobchodníci si mnoho slunce neužijí.
Ve Spojených státech si musejí obchodníci brzy vybrat, co nakoupí pro rozhodující vánoční sezonu. To je zapeklitý úkol i v dobrých časech a nyní se situace v ekonomice mění rychle a nevyzpytatelně.
Podle analytiků je třeba připravit se na nejhorší.
"Bude to velmi utlumené," řekla Rosalind Wellsová, hlavní ekonomka národní maloobchodní federace (NRF). "I kdyby ekonomika trochu zrychlila, jak předpovídáme pro druhé pololetí, nebude to silné oživení."
Loňská sváteční sezona byla nejhorší od roku 2002, když tržby podle NRF stouply o pouhá 3 procenta.
Někteří maloobchodníci se už chystají na to, že letošní sezona bude tvrdá.
"Ekonomicky by to mohlo být velmi obtížné," řekl David Sternblitz, pokladník řetězce se šperky Zale <ZLC.N>.
Corlettová z WSL souhlasí.
"Ceny topných olejů a ceny paliv, před tím není úniku," řekla Corlettová. "Jejich stín bude rozhodně patrný ve všech rozhodnutích o nákupech na svátky."
Bude-li letošní rok stejně špatný nebo horší než loňský, budou muset maloobchodníci zrevidovat zásoby a náklady, aby se udrželi v černých číslech.
"Mohou to zvládnout, když to správně naplánují, budou uměřeně nakupovat a nezůstane jim ve skladech příliš zboží, protože pak nebudou muset tolik odepisovat," řekla Wellsová.
Corlettová uvedla, že pouhé snižování cen na přilákání zákazníků nestačí.
"Myslím, že zákazníci jsou vůči slevám už imunní," řekla Corlettová. "Slevy jsou na každém kroku. Maloobchodníci nás naučili, abychom nikdy nenakupovali za plnou cenu."
Prodejci musejí místo toho přijít s novými způsoby prodeje, aby přilákali zákazníky, kteří si v posledních několika letech koupili všechny kašmírové svetry, džíny a boty, které chtěli.
"Maloobchodníci si budou opravdu muset dát záležet, aby nedali do regálů stejné zboží, jaké tam bylo posledních pět let," řekla Corlettová.
Prezidentka WSL také souhlasí s tím, že by obchodníci měli držet pouze omezené zásoby, dokonce by se podle ní mohli pokusit zákazníky přilákat na nedostatek s tím, že pokud budou s koupí otálet, produkt, o který mají zájem, by už nemusel být k mání.
"Kdybych byla Macy's, řekla bych si, že je lepší, když mi něco dojde, než abych měla v lednu plné sklady," dodala.
(Reportér: Brad Dorfman; Přeložil: Robert Müller)