CHICAGO, 28.ledna (Reuters) - Společnosti Procter & Gamble <PG.N> a Cogate-Palmolive <CL.N> v posledních měsících zvedly prodeje výrobků nesoucích jejich značku, když přesvědčili spotřebitele k vyšším útratám většími investicemi do reklamy.
Křehké oživení spotřebitelských výdajů pomohlo oběma vedoucím společnostem v oboru spotřebního zboží vykázat výsledky nad odhady trhu. Zisk P&G, výrobce pracího prášku Tide či dětských plenek Pampers, klesl méně, než se čekalo. Vyšší zisk firmy Colgate, jež vyrábí například zubní pasty a prostředky na mytí nádobí, byl dokonce lepší, než čekali analytici.
"Jsou povzbuzující, o tom není sporu," řekl John Faucher, analytik z JP Morgan, s odkazem na výsledky obou firem.
P&G uvedl, že tržby by v letošním roce měly vzrůst výrazněji, než firma dříve odhadovala.
Procter & Gamble a Colgate čelí od konce roku 2007 tlaku, když spotřebitelé začali kvůli úsporám kupovat levnější výrobky. Nicméně portfolio produktů firmy Colgate těmto trendům odolává lépe, neboť většina jejích výrobků, jako zubní pasty a mýdlo, je pro život nezbytných.
P&G a Colgate nejsou jediné společnosti, jež navyšují výdaje na reklamu a marketing s tím, jak křehké ekonomické oživení zapouští kořeny.
Energizer Holding <ENR.N>, Estée Lauder <EL.N> a Elizabeth Arden <RDEN.O> patří mezi další výrobce produktů osobní péče, kteří zvyšují inzertní aktivity, když každá z těchto firem doufá, že zákazníci vyzkouší jejich nové produkty s tím, jak budou více otevírat své peněženky.
Firma P&G ve druhém fiskálním kvartále, jenž skončil 31.prosince, vydělala 4,66 miliardy dolarů čili 1,49 dolaru na akcii v porovnání s 5 miliardami neboli 1,58 dolaru na akcii před rokem. Analytici oslovení Thomson Reuters I/B/E/S očekávali zisk společnosti 1,42 dolaru na akcii.
Tržby firmy vzrostly o 6,4 procenta na 21,03 miliardy dolarů, a nenaplnily tak odhad analytiků 21,07 miliardy. Organické tržby, jež nezapočítávají vliv měnových výkyvů, akvizic a odpisů, se zvýšily o 5 procent, stejně jako objem prodaného zboží.
P&G nadále očekává, že v probíhajícím fiskálním roce, jenž skončí v červnu, dosáhne zisku v rozmezí 4,02 až 4,12 dolaru na akcii. Firma nyní vidí růst organických tržeb v letošním roce o 3 až 5 procent oproti předešlé předpovědi 2 až 4 procenta.
V současném fiskálním čtvrtletí P&G očekává zisk 77 až 82 centů na akcii, pod odhady trhu 85 centů. Organické tržby by podle společnosti v tomto čtvrtletí měly přidal 4 až 6 procent.
Colgate zvedl zisk na 631 milionů dolarů čili 1,21 dolaru na akcii z 497 milionů dolarů čili 94 centů na akcii před rokem. Tržby firmy vyskočily o 11,4 procenta na 4,08 miliardy dolarů, zatímco objem prodaného zboží vzrostl o 3 procenta.
Analytici v průměru očekávali zisk 1,18 dolaru na akcii z tržeb 4,08 miliardy dolarů.
Colgate uvedl, že v letošním roce nadále čeká dvojciferný růst zisku na akcii.
(Autorka: Jessica Wohl; Přeložil: Tomáš Doležel)